Nyheder

Nyt kædekoncept: Strømlinede produkter skal styrke fri bagerkæde

Nyt kædekoncept: Strømlinede produkter skal styrke fri bagerkæde

Kendte klassikere inden for brød og kager bliver nu fast del af sortimentet hos KonditorBagers frie bagerbutikker landet over. Konceptet vil gøre brandet stærkere og større, vurderer brandingekspert.

KonditorBagers selvstændige bagerforretninger landet over vil fremover føre et fast udbud af klassikere inden for brød og kager. Konceptet skal styrke kundernes oplevelse af butikkerne som sammenhængende, og samtidig skal det muliggøre landsdækkende markedsføring af de strømlinede produkter. Klassikerne omfatter i første omgang en citronmåne, en luksus-flødebolle (bølge med skum) samt et multikernerugbrød og et kernebiderbrød. Konceptet forventes at være rullet ud hos alle bagerne ved årets udgang, fortæller Allan Ringe, bestyrelsesformand hos KonditorBager.

– Vi er rigtig glade for bagerforretningernes store opbakning til konceptet, som skal skabe værdi for kunderne i, at de kan finde det samme velkendte bagværk, uanset hvor de befinder sig i landet. Vi tror på, det vil løfte vores brand og styrke markedsføringen af de lokale KonditorBagers bagværk landet over, siger Allan Ringe.

Jan Jørgensen, bagermester hos KonditorBager i Taastrup, er blandt dem, som har fået de faste klassikere på brødhylderne.

– Det er en fordel, at vi som lokal specialbutik kan udnytte genkendeligheden af klassikerne. Kædens markedsføring af klassikere på landsplan og det faktum, at bagværket er at finde i bagerbutikker landet over, gør, at flere vil få kendskab til det, tale om det og opsøge vores butik – både lokale og folk, der besøger vores by, siger Jan Jørgensen.

Lokal medbestemmelse møder danskernes behov

Ifølge brandingekspert Jacob Holst Mouritzen styrker det et brand at føre strømlinede produkter på tværs af forretningerne.

– KonditorBager opnår mere pondus både nationalt og lokalt, når en lang række små lokale bagere løfter i flok og går sammen om at udbrede kendskabet til bagværket. Der foreligger dog et arbejde hos bagerkæden i at vurdere, om andelen af strømlinede produkter er stor nok til, at det giver en totaloplevelse af et sammenhængende brand, siger han.

Jacob Holst Mouritzen påpeger dog også klare fordele i KonditorBagers valg om ikke at strømline hele sortimentet, men i stedet give de lokale bagere en høj grad af medbestemmelse over deres butiksudvalg.

– Vi har bagerkæder i Danmark, som har stor succes med at strømline hele produktudvalget, men faren ved det er, at de nemt kan overse lokale behovsforskelle. Vi ser for eksempel, at Københavnere elsker café latte, og at kaffen bliver sortere, jo mere vestpå vi kommer. Særligt inden for bagværk er der mange lokale holdninger til, om for eksempel mængden af sukker eller flødeskum på brunsvigeren, og om tebirkes eller københavnerbirkes er det korrekte navn.

Klassiske kager med særlige kendetegn

KonditorBagers faste klassikere er udvalgt på baggrund af tests i en række bagerbutikker for at sikre deres popularitet landet over. For at styrke genkendeligheden har KonditorBager bevidst udviklet på traditionelt bagværk.

– Vi har givet kagerne ekstra kærlighed for at forbedre de traditionelle opskrifter og gøre dem forskellige fra andre bagerkæders. For eksempel er grunddejen til citronmånen ekstra cremet, og flødebollen har browniebund, siger Allan Ringe.

KonditorBager vil løbende udvide sortimentet af faste klassikere, og der vil hen over året komme sæsonbetonede klassikere i bagerierne.

Log ind

Menu

Din kurv

Der er ingen varer i din kurv