Forstærket behov for kollegialt sammenhold
Ifølge arbejdspsykolog Anton Eg Andersen kan stigningen i firmabestillinger på kager forklares med et forstærket behov for fælles oplevelser, der binder kollegaer sammen ovenpå corona.
– Coronanedlukningerne har fået danskerne til at værdsætte det kollegiale fællesskab mere. Vi anser forholdene på arbejdspladsen som mindre selvfølgelige nu, fordi vi har savnet sammenholdet med kollegaerne, og det gør vi mere ud af at markere – for eksempel ved at fejre særlige begivenheder med konditorkager. Det kan være en påskønnelse af en god indsats, en fødselsdag eller en anden mærkedag, siger Anton Eg Andersen.
En oplevelse af sammenhold har også været grobund for Jyske Banks storindkøb af 254 konditorkager.
– Konditorkagerne skulle markere et fællesskab på tværs af vores afdelinger i landet, og det var derfor vigtigt for os, at kagerne var ens. På glasuren havde kagerne et lag fondant med print af en havkat, som er et vigtigt symbol for os, da vi jo er kendt som ’havkatten i hyttefadet’, der går mod strømmen, siger Helle Nærø.
Tørkager er ikke tilstrækkelige
Hos KonditorBager er bestillingerne på firmakager ikke alene blevet flere, de er også blevet mere avancerede.
– Virksomhederne går mere op i at få leveret særlige, personlige konditorkager, og de stiller flere krav til smagssammensætning og pynt, siger Karin Mathiesen.
– Vi var rundt ved flere bagerier, før det lykkedes at finde en kæde, der kunne løfte opgaven med logistisk at levere så mange kager med print af en havkat og de rigtige smagsnuancer, men KonditorBager tøvede ikke, og kagerne var superflotte, siger Helle Nærø.