På Fyn spiser man brunsviger, og i Sønderjylland er der rugbrødslagkage. Overalt i Danmark er der lokale specialiteter, og uanset om der er tale om gamle travere eller mere nyere påfund, så efterspørges bagværket, der skiller sig ud fra mængden, i stor stil. Det fortæller John Jønsson, der er formand for brancheorganisationen Bager- & Konditormestre i Danmark.
– Lige meget hvor i landet man er, så er det som bager vigtigt, at man har noget særligt at byde på. Kunderne skal gerne kunne huske bageriet for noget specielt – uanset om det er den perfekte romkugle eller den lokale egnskage, så oplever vi generelt, at kunderne belønner de bagere, der tør skille sig ud, og det er forskelligt, hvilket bagværk der efterspørges forskellige steder, siger John Jønsson.
Studenterbrød i Bjerringbro
Anette Drengsgaard er konditor hos KonditorBager i Bjerringbro, og hun nikker genkendende til, at det ofte er vidt forskellige ting, der er de mest populære alt efter, hvor man kommer. I Bjerringbro er der især rift om studenterbrød.
– Hos os er studenterbrød, romkugler og træstammer – alt det, der er lavet af trøffelmasse – noget af det, der sælger allerbedst. Som bager synes jeg, at det er ekstremt spændende at komme i forskellige bagerier, og nogle steder bliver jeg jo helt overrasket over, at de kan sælge noget, som slet ikke er populært hos mig, siger Anette Drengsgaard.
Bevar forskellighederne
At man kan finde forskellige kager på hylderne forskellige steder i landet, er ifølge konditoren vigtigt at værne om og bevare.
– Personligt synes jeg, at det er megakedeligt at komme ind i strømlinede konceptbagerbutikker, hvor alt er ens, men derudover er det vigtigt for mig at holde fast i det gamle håndværk, så vi ikke bare bliver fabrikker. Når vi laver klejner til jul, bruger vi en arvet opskrift, som bageriet, der lå her før os, brugte, og når vi udvikler nyt, er det med udgangspunkt i det klassiske bagerhåndværks dyder, siger Anette Drengsgaard.
Fra Bager- & Konditormestre i Danmark opfatter man tilmed bagernes mange forskelligartede kvaliteter som noget af det, der kommer til at danne grundlag for håndværkets fremtidige succes.
– Når jeg kommer nye steder, så går jeg til bageren og spørger efter det mest populære bagværk. Så får jeg typisk deres signaturbrød eller -kage, som de er stolte af, og som kunderne flokkes om. Det er vigtigt at turde skille sig ud, og så må man gerne have en holdning for eksempel til råvarer eller økologi – det værdsætter kunderne, og det er vejen frem, siger John Jønsson.