×
Ansvarlig brug af dine data

KonditorBager anvender cookies på konditor-bager.dk og konditorbager.dk, for at tilpasse indhold, funktioner og gøre det muligt at handle i vores webshops. Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies. Ved at klikke OK giver du samtykke til KonditorBager's anvendelse af cookies på vores domæner konditorbager.dk og konditor-bager.dk. Du kan altid tilbagekalde dit samtykke. 

Danske virksomheder bestiller i stigende grad konditorkager, når noget skal fejres. Ifølge arbejdspsykolog afspejler stigningen et øget behov for at markere og styrke det kollegiale sammenhold ovenpå corona.

Corona har skruet op for danskernes hang til konditorkager, og ifølge KonditorBager gælder det ikke kun på hjemmefronten. Den landsdækkende bagerkæde oplever nemlig en stigende efterspørgsel fra virksomheder på store kager i forbindelse med mærkedage og andre fejringer. Blandt de virksomheder, der for nyligt har bestilt firmakage i stor stil hos KonditorBager, er Jyske Bank. I anledning af direktørens jubilæum lød bestillingen på hele 254 konditorkager til 3500 medarbejdere fordelt på 69 lokationer.

– Vi fejrer typisk virksomhedens små og store succeser med kage, for eksempel et godt regnskabsår. Men hvor vi normalt nyder en kage til morgenkaffen, følte vi for at prøve noget nyt og valgte i anledning af direktørens jubilæum at overraske med en stor fejring med festlig konditorkage, siger Helle Nærø, Strategisk Planner hos Jyske Bank.

Stigningen i firmabestillinger på kager skaber nye, sjove udfordringer på tværs af bagerier i landet. Det fortæller Karin Mathiesen, der er konditoransvarlig hos KonditorBager i Outrup:

– Bestillingen kom med kort varsel kun fire dage før jubilæumsdagen, så det krævede hurtig handling og samarbejde på tværs af flere bagerier, men det lykkedes, og det gik op i en højere enhed. Samtidig var det en sjov opgave, som giver et godt sammenhold, fordi man kan føle, at man løfter i flok og er på samme hold, siger Karin Mathiesen.

Forstærket behov for kollegialt sammenhold

Ifølge arbejdspsykolog Anton Eg Andersen kan stigningen i firmabestillinger på kager forklares med et forstærket behov for fælles oplevelser, der binder kollegaer sammen ovenpå corona.

– Coronanedlukningerne har fået danskerne til at værdsætte det kollegiale fællesskab mere. Vi anser forholdene på arbejdspladsen som mindre selvfølgelige nu, fordi vi har savnet sammenholdet med kollegaerne, og det gør vi mere ud af at markere – for eksempel ved at fejre særlige begivenheder med konditorkager. Det kan være en påskønnelse af en god indsats, en fødselsdag eller en anden mærkedag, siger Anton Eg Andersen.

En oplevelse af sammenhold har også været grobund for Jyske Banks storindkøb af 254 konditorkager.

– Konditorkagerne skulle markere et fællesskab på tværs af vores afdelinger i landet, og det var derfor vigtigt for os, at kagerne var ens. På glasuren havde kagerne et lag fondant med print af en havkat, som er et vigtigt symbol for os, da vi jo er kendt som ’havkatten i hyttefadet’, der går mod strømmen, siger Helle Nærø.

Tørkager er ikke tilstrækkelige

Hos KonditorBager er bestillingerne på firmakager ikke alene blevet flere, de er også blevet mere avancerede.

– Virksomhederne går mere op i at få leveret særlige, personlige konditorkager, og de stiller flere krav til smagssammensætning og pynt, siger Karin Mathiesen.

– Vi var rundt ved flere bagerier, før det lykkedes at finde en kæde, der kunne løfte opgaven med logistisk at levere så mange kager med print af en havkat og de rigtige smagsnuancer, men KonditorBager tøvede ikke, og kagerne var superflotte, siger Helle Nærø.